Alpesi nyár
megérkezni és újjászületni

MENÜ

Ausztriáról általában

Tartományai                                                                                                                     

 Éghajlat

Az ország éghajlati adottságai igen különbözőek. Az Alpok északi szélénél átmeneti, közép-európai éghajlat uralkodik: itt minden hónapban hullik csapadék, gyakran hűvös a nyár és hideg a tél. Az Alpok belsejében kevesebb a csapadék, a nyár gyakran forró és száraz, a tél hosszú, hóban gazdag, télen az alacsonyabban fekvő területeket sokszor köd borítja. Az Alpok nyugati részén és gyakran keletkezik főn (száraz, meleg, déli szél). Délre tőle száraz és meleg a nyár, a tél enyhe (sokan üdülnek szívesen a Karintiai-tavak mellett). Az ország keleti része mérsékelt éghajlat alá tartozik, Burgenlandban pannon klíma uralkodik.

Élővilág, természetvédelem

Ausztria Európa egyik legerdősebb országa. Területének mintegy 46%-át erdő borítja. A pannon térségre főleg a bokros lombhullató erdők jellemzőek.

Többnyire a közép-európai állatvilág jellemző az országra: szarvas, vaddisznó, nyúl, fácán, fogoly, róka, borz, nyest és mókus. Az Alpokban főleg zergék, mormoták, és kőszáli kecskék élnek. Emellett jelentős a madárállománya, különösen a Fertő tó környékén.

Természetvédelmi területek:

Nemzeti parkjai

  • Hohe Tauern Nemzeti Park – Salzburg, Tirol, Karintia
  • Kalkalpen Nemzeti Park – Felső-Ausztria
  • Thayatal Nemzeti Park – Alsó-Ausztria
  • Donau-Auen Nemzeti Park – Alsó-Ausztria
  • Neusiedler See (Fertő-tó) – Seewinkel Nemzeti Park – Burgenland
  • Gesäuse Nemzeti Park – Stájerország

Utazási tudnivalók

Segélyhívó telefonszámok

Tűzoltók:122

Rendőrség:133

Mentők:144

Orvosi ügyelet:141

Hegyimentés:140

Euro segélyvonal:112

Autómentés: ÖAMTC:120  ARBÖ:123

Ha Ausztriából egy Magyarországi számot hívunk akkor a +36-t kell először tárcsázni.

Ausztria országhívószáma:+43

Általános közlekedési információk

Ausztriát nagyszerűen kiépített autópálya, gyorsforgalmi és főútvonal-hálózat köti össze a szomszédos országokkal.

Ausztriában a közúti közlekedés szabályai és a közlekedési jelzőtáblák gyakorlatilag megegyeznek a többi európai országéval. Figyelem! Ausztriában valamennyi autópálya és gyorsforgalmi útvonal díjköteles.

Gépjárművek vonatkozó határozatok
A gépjárművel történő határátkeléshez nem szükségesek vámpapírok. A külföldi vezetői engedély egy évre jogosítja fel a tulajdonosát, hogy Ausztriában gépjárművet vezessen: valamennyi EGT (Európai Gazdasági Térség) és EU (Európai Unió) országból származó jogosítvány érvényes Ausztriában. Más országokból érkezőknek szükségük van egy nemzetközi jogosítványra, ha az adott országban nem áll fent erre vonatkozóan más rendelkezés; számos esetben elegendő egy német nyelvű hivatalos fordítás a nemzeti jogosítványról (további felvilágosítást minderről az adott ország autóklubjánál, illetve az ÖAMTC vagy az ARBÖ információs szolgálatánál lehet beszerezni). A külföldi gépjárművek hátulján fel kell tüntetni a származási ország jelét.

Az Ausztriába történő beutazáskor a tankban található üzemanyag mellett még max. 10 liter szállítható be benzinkannában adómentesen. Az Európai Unión kívüli állandó lakóhellyel rendelkezők privát célokra hat hónapon keresztül (folyamatos ausztriai tartózkodás esetén) használhatják autójukat adó- és jelentési kötelezettség nélkül az Európai Unió területén. A személyautót a használat végén változatlan állapotban kell ismét kivinni az országból.

Sebességkorlátozások

Megengedett sebesség (ha közlekedési táblák nem jelzik másként):

Személyautók és motorkerékpárok:
lakott területen kívül: 100 km/h
autópályán: 130 km/h
lakott területen a települési táblák között: 50 km/h

Lakókocsik 3500 kg-ig:
lakott területen: 50 km/h
lakott területen kívül: 100 km/h
autópályán 130 km/h

Személyautók könnyű utánfutóval (750 kg-ig), vontató jármű max. 3,5 tonna megengedett összsúllyal:
lakott területen: 50 km/h
autópályán és lakott területen kívül: 100 km/h

Személyautók 750 kg-nál nehezebb utánfutóval (vontató jármű és utánfutó max. 3,5 tonna megengedett összsúlyig):
lakott területen: 50 km/h
lakott területen kívül: 80 km/h
autópályán: 100 km/h

Autóbuszok:
lakott területen: 50 km/h
lakott területen kívül: 80 km/h
autópályán 100 km/h (22.00 és 5.00 óra között bizonyos autópálya-szakaszokon csak 90 km/h). 

Fényvisszaverő mellény
Ausztria útjain a lakott területeken kívül kötelező a fényvisszaverő mellény használata. Mindez azt jelenti, hogy az autóvezetőknek egy fényvisszaverő mellényt kell az autójukban (utastérben) tartaniuk, amelyet – például balesetből vagy defektből kifolyólag – az útpályára lépéskor kötelező viselniük. Ez esetben tehát dupla kötelezettségről beszélhetünk, amelyek mindegyike külön-külön büntethető. Közlekedési ellenőrzések alkalmával az intézkedő rendőr kérheti a fényvisszaverő mellény felmutatását.

Gyermekek az autóban
A 14 éven aluli gyermekeket, akik kisebbek 150 cm-nél, csak megfelelő gyermekülésben lehet szállítani. Személyautókban és kombikban, valamint az úgynevezett kisbuszokban is ülőhelyenként csak 1 gyermek szállítható, a gyermekek korának és nagyságának megfelelően biztosítva.

Alkoholfogyasztás
A véralkoholszint felső határa Ausztriában 0,5 ezrelék. Ezen határ átlépése esetén a hatóságok pénzbüntetést rónak ki, bizonyos körülmények között a vezetői engedélyt is bevonhatják.

Biztonsági öv
Ausztriában a biztonsági öv használata kötelező.
Telefonálás az autóbanAutóvezetés közben csak kihangosító berendezéssel szabad telefonálni. A kihangosító berendezést úgy kell beszereltetni, hogy egy kézzel könnyedén használható legyen és használata semmilyen módon ne befolyásolja a vezetőt.

Téli felszerelés személyautóknak
A november 1-től április 1-ig tartó időszakban télies útviszonyok közepette csak akkor lehet útnak indulni személyautóval, ha mind a négy kerekén téli gumi van vagy legalább az egyik tengelyen hólánc van.

Motorkerékpárokra vonatkozó határozatok
A motorkerékpárokon Ausztriában kötelező a bukósisak viselése. Díjköteles utak esetében motorkerékpárokra is vonatkozik a díjfizetési kötelezettség. A motorkerékpárokon nappal is kötelező a tompított fényszóró használata.

Üzemanyag
Ausztriában valamennyi benzinkúton kínálnak ólommentes normál benzint 91-es oktánszámmal, ólommentes, 95-ös oktánszámú Euro-super benzint, valamint ólommentes, 98-as oktánszámú super plus benzint, illetve a diesel autókhoz gázolajat. Az ólmozott benzin értékesítése Ausztriában tilos. A katalizátor nélküli autók számára vásárolható adalékanyag a benzinkutakon.
Közlekedési baleset, defekt
Személyi sérüléssel is járó közlekedési baleset esetén azonnal jelentési kötelezettség áll fenn a rendőrség felé; pusztán anyagi káresettel járó balesetnél csak akkor, ha a balesetben érintettek kiléte és felelőssége nem tisztázott. Az ÖAMTC és ARBÖ 24 órás autómentő szolgálatot üzemeltet, amelyet minden járművezető igénybe vehet (a nem tagok számára díjfizetés ellenében). 2005. május 1-től Ausztriában kötelező a fényvisszaverő mellény használata.

Közlekedési hírek
Az Ö3 rádióadó minden félórában közöl közlekedési információkat egész Ausztriából, valamint a határos országok Ausztriába vezető főbb útvonalait illetően. Akut veszélyforrások esetén – például az autópályán forgalommal szemben közlekedő autó esetén – azonnal megszakítják a rádióadást, és bemondják a veszélyforrást valamennyi ORF rádióadón.

A közlekedési helyzetre vonatkozó bejelentést a nap 24 órájában lehet tenni a 0800 600 601-es, egész Ausztriából ingyenesen hívható telefonszámon. A díjköteles 0900 600 600-as telefonszámon meghallgathatóak az aktuális közlekedési információk. Az újdonságok közé tartozik a mobillal lekérdezhető közlekedési információ: elegendő egy smst küldeni egy kérdőjellel és egy tartomány vagy utca nevével a 0900 600 601-es számra, a válasz azonnal érkezik. További információk erről megtalálhatóak az interneten, a Hitradio Ö3 honlapján.
 

Közlekedési jelentések

Aktuális közlekedési jelentések az ország egész területéről, az utak állapotáról és az útépítésekről.

 © Großglockner Hochalpenstrasse
ÖAMTC Közlekedési Szolgálat
ARBÖ Közlekedési Szolgálat

Az Ö3 rádióadó minden félórában közöl közlekedési információkat egész Ausztriából, valamint a határos országok Ausztriába vezető főbb útvonalait illetően. Akut veszélyforrás esetén – például az autópályán a forgalommal szemben közlekedő autónál – azonnal megszakítják a rádióadást, és valamennyi ORF rádióadón felhívják a hallgatók figyelmét a veszélyre.

A közlekedési helyzetre vonatkozó bejelentést a nap 24 órájában lehet tenni a 0800 600 601-es, egész Ausztriából ingyenesen hívható telefonszámon. A díjköteles 0900 600 600-as telefonszámon pedig meghallgathatóak az aktuális közlekedési információk.

Az újdonságok közé tartozik a mobiltelefonnal lekérdezhető közlekedési információk: elegendő egy smst küldeni egy kérdőjellel és egy tartomány vagy utca nevével a 0900 600 601-es számra és a válasz azonnal érkezik. További információk az interneten, a Hitradio Ö3 honlapján.
 

Hasznos információk túrázóknak

Egyre többen választják Ausztriát túrázási célpontjukként. Az útnak indulóknak hasznos információkat gyűjtöttünk össze túrafelszerelésekről és a biztonságos túrázás érdekében.

 


 
 Túrázó felszerelés

Nyáron az időjárás nagyon gyorsan meg tud változni a hegyekben. Még akkor is, ha a völgyben süt a nap és jó idő van, a hegycsúcson erős szél fújhat, de akár egy zivatar is érkezhet szinte a semmiből. Hosszabb túrák esetén tehát feltétlenül érdemes magunkkal vinni:
  • meleg ruhát,
  • esőkabátot, anorákot.
Nem árt, ha váltóruhát is tartunk magunknál, mivel a felfelé kapaszkodás olykor izzasztó lehet. Nagy előnyt jelent, ha valakin túrazokni és légáteresztő vagy speciális túraruházat van. 

Aki előnyben részesíti a via ferrata útvonalakat, feltétlenül készüljön fel az alázuhanó kőtörmelék jelentette veszélyre. Mindenekelőtt a közkedvelt, sokak által járt útvonalakon kell ezzel számolni, ezért ilyen túrák esetén egy fejvédő sisak mindig legyen nálunk. A kevésbé gyakorlottaknak érdemes komplett via ferrata felszerelésben útnak indulni. 

A megfelelő túrahátizsákkal sok energiát megspórolhatunk, ezek ugyanis optimálisan osztják el a hátra nehezedő súlyt. Egy rossz hátizsák akár komoly fájdalmakat is kiválthat, főleg a váll és a nyak körüli izmokban. A megfelelő hátizsák kiválasztása tehát a legfontosabb feladatok közé tartozik. 
A megfelelő túracipő szintén elengedhetetlen a örömteli túrázáshoz. Aki nem csak rövid, könnyű sétára indul, annak nagyon körültekintően kell eljárnia a cipőválasztás során. Mindenekelőtt fontos tisztáznunk, mi a célunk a cipővel. Könnyű hegymászó túrákat szeretnénk vele tenni, vagy inkább alpesi túrákat, esetleg mind a kettőt. Minden célra megvan a megfelelő cipő. Amennyiben sikerült eldönteni a felhasználás fő célját, akkor már csak meg kell találnunk a lábunknak legmegfelelőbb cipőt. Itt csak a próbálás, próbálás, próbálás segít. Semmi esetre se kötelezzük el magunkat előre egy bizonyos márka mellett, minden márkának megvan ugyanis a saját cipőformája. Ebből pedig azonnal következik, hogy nem mindenkinek jó minden cipő. Bármennyire nehézkesnek is tűnik a vásárlás a lábak hálásak lesznek érte. 
Aki túrázás közben kímélni szeretné az ízületeit, annak ajánlott túrabotot magával vinnie. A teleszkópos botok azért különösen ajánlottak, mert egészen kicsire össze lehet zárni őket és így kevés helyet foglalnak. Sokan ugyanis csak a lefelé ereszkedéskor használják a botokat, mert ez terheli meg legjobban a térdízületeket. A túrabotokkal különösen figyelmesen közlekedjünk sziklás, köves talajon, mivel itt könnyen megcsúszhatnak. Amennyiben a sziklás terep túl meredek lenne, inkább mondjunk le a túrabotok használatáról.  

Biztonságos túrázás
 
A túrázás megfelelő technikájárólJárni, mindenki tud, ez nem vitás, de a helyes járás technikáját először mindenkinek el kell sajátítania. A járásbeli hibák ártalmatlan esetben csak a gyors fáradáshoz, esetleg fájdalomhoz vezetnek. Az alpesi térségben azonban egy bizonytalan, rossz lépés azonban akár balesethez vagy sérüléshez is vezethet. Íme néhány tipp, amely egyszerűbbé és biztonságosabbá teheti a hegymászást, túrázást:
  • A hegyre felfelé vezető séta közben lehetőleg a talp minél nagyobb felülettel érintkezzen a talajjal. Minél nagyobb ugyanis ez a felület, annál stabilabban és szilárdabban mozoghatunk. A felső testünket enyhén döntsük előre.
  • A meredekebb szakaszokon inkább a talp elülső részére, illetve a lábujjakra terheljünk, ez nagyobb igénybevételt jelent a vádlinak is. A lépések hosszát igazítsuk a terephez: minél meredekebb az ösvény, annál kisebb lépésben haladjunk.
  • A nagyobb lépést igénylő sziklalépcsők vonzóak lehetnek, de aki folyamatosan nagyobb „lépcsőfokokat” vesz, az rengeteg energiát használ fel, mivel a test súlypontja mindeközben nem megfelelően helyezkedik el.
  • A saját légzésünk a legjobb sebességszabályozó. A tudatos és hallható légzéssel a test automatikusan egy megfelelő gyaloglási ritmust vesz fel. Fontos a mély kilégzés, a belégzésnél a test úgyis gondoskodik annyi levegőről, amennyire szüksége van.
  • A hegyről lefelé menet az egyik fő prioritás az ízületek védelme. A leggyakoribb probléma, hogy a lejtmenethez szükséges erőt és energiát a legtöbb esetben már a hegymenetkor felhasználják a túrázók. A hegyről lefelé enyhén hajlított térddel érdemes menni, a felsőtestet és a csípőt kicsit előre dönteni. A súlypont így elől marad és a testsúly a talp teljes felületén oszlik el. Aki félelemből inkább hátra dől, nagyobb eséllyel is csúszik el.
A kilátásban való gyönyörködéshez egy fontos jó tanács: először biztosan állni, utána nézelődni! 
forrás:austria.info/hu
 

 

Asztali nézet