Alpesi nyár
megérkezni és újjászületni

MENÜ

Fulpmes 2013 - 1.rész

2013 júliusában ismét felkerekedtünk,ezúttal Tirol felé vettük az irányt. A nagyon sok ajánlat közül végül is a Stubai völgyre esett a választás. A Stubai völgy egy 40 km hosszú magas fekvésű völgy Innsbrucktól délre. A környék Tirol egyik legvonzóbb téli és nyári turisztikai helye. A környéken több 3000 méter feletti csúcs van,apró,zegzugos völgyecskével. A völgy végén van a Stubai gleccser Ausztria legnagyobb gleccsersíterülete. Magassági szintjeinek (1750-3210 m) köszönhetően abszolút hóbiztos októbertől egészen júliusig. A Stubai völgy települései: Schönberg,Mieders,Telfes,Fulpmes és Neustift.

A mi szállásunk Fulpmesben volt. 2 héten keresztül nagyon szép helyeket fedeztünk fel.

A völgynek a turisztikai kártyáját vásároltuk meg. Ez a "Stubai kártya" amely júniustól október végéig érvényes. Ára 2013-ban 55,50 euro volt,gyerekeknek 10 éves korig ingyenes. A kártya 7 napig érvényes.

további információ: www.stubai.at

Fulpmes

Itt voltunk!

Elfer lifte (Neustift,Moos 12.) kártyával,az érvényesség ideje alatt naponta 1-szer ingyenes

Völgyállomás: Neustift. A felvonóval az Agrar csúcsra mentünk,1812 méter. A csúcson kilátó és panoráma étterem is van,gyerekeknek kis játszótér. Gyönyörű kilátás nyílik a Stubai völgyre. Nagyon sokan siklóernyőztek. Túrázási lehetőségek: Elferhütte 45 perc,Pinnisalm 1óra, Karalm 2 óra, Innsbruckerhütte 3 óra,Elferspitze 1,5 óra.

Panoramabahn Elfer

Stubaier Gletscher (Neustift,Mutterberg 2.) kártyával,az érvényesség ideje alatt naponta 1-szer ingyenes

A völgyállomás Mutterbergalm,1750 méter. A bejáratnál monitoron lehet figyelni hogy milyen idő van 3000 méteren,ahová megyünk. Innen indul az Eisgrat 1. kabinos felvonó és a Gamsgarten kabinos felvonó. Középállomás Fernau,2300 méter. Itt található a Dresdner Hütte. Innen kiszállás nélkül lehet menni tovább az Eisgrat 2.felvonóval ami 2900 méterig visz fel. A felvonó végig igen nagy magasságokban lengedezik. 2900 méternél szálltunk ki. Egy szuper étterem és játszótér is van. A hó vastagság 70 cm volt. Sütött a nap de a felhők is nagyon gyorsan mozogtak. Elindultunk hát  az utolsó szakaszra is. Az Eisgrat hegyállomástól indul a Schaufeljochbahn a Schaufelspitzehez (3333 m). Itt található Ausztria legmagasabban fekvő étterme. A "Top of Tyrol" kilátó 360 fokos körpanorámával a Nagy Izidor hegygerincén található 3210 méter magasan. Az acélszerkezet lélegzetelállító panorámát kínál. A panoráma a Zillertali és Stubaii Alpoknál kezdődik és elér egészen a Dolomitok és Kalkalpen vonulatáig. A hőmérséklet 5 fok volt,egyik percben sütött a nap a másikban már sűrű köd lepett el mindent. Kb.15 perc nézelődés és fotózás után indultunk vissza. Visszafelé kiszálltunk a középállomáson,Fernaun. A Dresdner hüttében ittunk egy üdítőt,a gyerekek a játszótéren voltak. Itt egyébként a gyerekeket sziklamászás is várja. A völgybe délután értünk vissza. Egy kis megkönnyebbülés azért volt a kiszállás után. A kabinok végig nagy magasságokban futnak és pont itt történt egy súlyos baleset pár évvel ezelőtt. Az egyik kabin visszacsúszott a mögötte jövő kabinra. 150 embert kellett kiszabadítani a 2600-3000 méteres magasságban himbálózó ülések fogságából. A felvonóval egyébként mi a tavalyi "belengetés" után úgy vagyunk hogy,nem szeretjük de muszáj. A Stubai gleccser szép volt,egy egész napot el lehet itt tölteni. Túrázási lehetőségek: Eissee 2600 méter,Mutterberger see 2483 méter.

Stubaier Gletscher

Serles bahnen (Mieders,Waldrasterweg 1.) kártyával,az érvényesség ideje alatt naponta 1-szer ingyenes

A völgyállomás Mieders,960 méter. A felvonóval a Koppeneck csúcsra lehet felmenni,1600 méterre. Szép kilátás nyílik a Stubai völgyre. Étterem és játszótér is van. Túrázási lehetőségek: Ochsenhütte 15 perc, Kloster Maria Waldrast 1 óra,Serles 1,5 óra,Fulpmes 2 óra. Mi most nem túráztunk hiszen a gyerekek nagy izgalomban voltak a nyári szánkó miatt. Itt található ugyanis Ausztria leghosszabb (2800 m) és legmeredekebb nyári szánkópályája. A Serlesbahn hegyi állomásától (1600 m) kígyózik a szánkópálya egészen le a völgybe 2,8 km hosszan, miután 40 éles és meredek kanyart, illetve 640 magasságmétert tudhatunk magunk után. Gyerekeknek azonban csak egy felnőtt kíséretében engedélyezett a csúszás,tehát a szülő ölében egy külön biztonsági övvel rögzítve. Nagy élmény volt a nyári szánkózás ezért mégegyszer visszatértünk.

Mieders

Schlick 2000 (Fulpmes,Tschaffinis Umgebung 26) kártyával,az érvényesség ideje alatt naponta 1-szer ingyenes

A szállásunk erkélyéről minden nap láttuk ahogy a Schlick 2000 kabinjai mennek a magasba,ugyanis 5 perc gyaloglásra laktunk a felvonó állomásától. A völgyállomás 1000 méteren található,innen indul 2136 méter magasra a Kreuzjochbahn. A csúcson étterem és kilátó is van. Mi csak a középállomásig,"Mittelstation Froneben" mentünk. Itt kiszálltunk és gyalogosan mentünk tovább a panorámatóhoz. Végig felfelé kell menni,de nem nehéz és babakocsi is tolható. A tónál pihentünk és fotóztunk,majd indultunk tovább a Schlickeralmhoz 1643 méter,ami már csak 15 percre volt. Nagyon tetszett hogy a tótól a Schlickeralmig egy olyan túraút vezetett ahol a gyerekeknek "élményvilág" volt menni. Függőhíd,alagút,csúszda,mászókák stb. volt végig felállítva. Ezért a 15 perces út hosszabbra sikeredett. A Schlickeralmnál játszótér és étterem is van. Itt töltöttünk egy szép délutánt,majd ugyanazon az úton mentünk vissza. Érdekesség, hogy a pihenőhelyeket Stubai művészek alkották fából, kőből és vasból.

Schlickeralm

Stubaitalbahn (Fulpmes,Bahnstrasse) kártyával,az érvényesség ideje alatt naponta 1-szer ingyenes

A kisvonat gyönyörű hegyi úton halad a Stubai völgyben. Fulpmestől közlekedik Innsbruckig. Menetidő 1 óra. Megáll Telfes,Mutters,Natters,és Innsbruckban több helyen. Azonban visszafelé Innsbruckból kifelé nem ugyanazon az útvonalon jön. Egy közbenső állomáson akartunk felszállni,ezért lekéstük az egyik járatot.

Stubaitalbahn

Muttereralm (Mutters,Nockhofweg 40.)

Muttereralm egy kis síterep Innsbruck határában. Völgyállomás 830 méter. A felvonó 1608 méter magasra visz fel. Gyönyörű kilátás nyílik Innsbruckra. Étterem,a gyerekeknek több játszótér és kalandpark is van (kinderland). A felvonó felső állomásától nem messze található egy kis panorámató is. Túrázási lehetőségek: Götzner alm,Kreither alm,Birgitzer alm,Nockspitze.

A felvonó ára: 11 euro/felnőtt,gyerekeknek 6 éves korig ingyenes.

Muttereralm

Walderalm (Gnadenwald)

Walderalm található 1511 méter magasságban. Gnadenwaldtól indul egy fizetős út,4,50 euro/auto.( néhol nagyon keskeny,csak 1 auto fér el rajta). Az út végén lesz Hinterhornalm,itt lehet parkolni. Innen még kb.30 perc gyaloglásra van Walderalm. Babakocsi tolható. Gyönyörű kilátás nyílik Karwendel és a Tuxer Alpokra.